Logo
Logo
شهرستان خدابنده

سطح اراضی آبی و دیم زیر کشت این شهرستان جمعاً 12391 هکتار می‌باشد که اراضی زیر کشت آبی 7605 هکتار و سطح زیر کشت دیم 4895 هکتار می‌باشد. میزان سطح باغات خرمدره4300هکتار و مساحت جنگل‌های شهرستان 2000 هکتار می‌باشد.عمده محصولات شهرستان گندم، گردو، انگور، سیب، زردآلو، لوبیا، سیب‌زمینی، آلو و محصولات جالیزی می‌باشد.کشت و صنعت دشت خرم‌دره نیز به عنوان شرکتی فعال در زمینۀ باغداری، کشاورزی و پرورش دام نسبت به تولید عمدۀ محصولات باغی و زراعی و دام و طیور بالاخص جوجۀ یکروزه اقدامات گسترده‌ای معمول داشته و هرساله علاوه بر عرضۀ محصولات به بازارهای داخلی، بخشی از آن‌را برای صادرات به بازارهای جهانی عرضه می‌نماید.رودخانۀ قورو چای که از کوه‌های شمالی شهرستان سرچشمه می‌گیرد و پس از طی مسیری از شمال به جنوب به رودخانۀ کبیر می‌ریزد. رودخانۀ کبیر نیز از سمت زنجان وارد شهرستان شده و پس از گذر از مناطق مختلف و داخل شهر به سمت ابهر و رودخانۀ ابهر رود وارد می‌شود.

در سال 1390این شهرستان در رابطه با تولیدات دامی از قبیل گوشت قرمز به میزان 1683 تن رتبه پنجم ، گوشت مرغ به میزان 845 تن رتبه پنجم ، شیر به میزان 41590 تن رتبه دوم و عسل به میزان 23 تن رتبه هفتم را دربین شهرستانهای استان دارا می باشد.از قابلیت‌های کشاورزی منطقه می‌توان به وجود کشت و صنعت ، امکان ایجاد صنایع تبدیلی در کنار باغات و مزارع ، وجود جاده‌های در دسترس و ارتباط مناسب با مناطق اشاره کرد . این شهرستان به لحاظ تولید انگور در سطح استان مقام دوم را داراست و سیب قرمز خرم‌دره توانسته هر ساله با مرغوبیتی که دارد وارد بازار‌های جهانی شود.برای توسعۀ کشاورزی منطقه، 2 سد خاکی ارزشمند در قسمت شمالی و جنوبی شهرستان احداث و به بهره‌برداری رسیده است. که علاوه بر بهره‌مندی بخش کشاورزی تأثیر بسزایی در اکوسیستم منطقه خواهد داشت.

در شهرستان بیش از 30 هکتار از زمین‌ها زیر کشت دانه‌های روغنی کلزا قرار می‌گیرد که به طور متوسط سالانه از هر هکتار 2 تن محصول برداشت می‌شود.محصولات متنوع مانند گردو، زردآلو، بادام درختی، سیب‌زمینی، سیب، انگور، آلو و ... زینت بخش فضای سبز این شهرستان است

دی ان ان