Logo
Logo
شهرستان خدابنده

جاذبه های تاریخی ، طبیعی وگردشگری شهرستان خدابنده شامل : مسجد جامع وقبرستان قدیمی سجاس ، بقعه قیدار نبی (ع) ، مسجد جامع قیدار ،غار عظیم وزیبای کتله خور در گرماب ، زرین غار و حمام قدیمی در شهر زرین رود و قرار گرفتن منطقه گردشگری این شهرستان در مسیر سلطانیه به همدان موقعیت ممتازی را به شهرستان بخشیده است. داشتن جاذبه های گردشگری فراوان از جمله تفریحگاه زرند ، سهرورد ، کرسف ومحمود آباد، این شهرستان را بعنوان قطب گردشگری مطرح کرده که می تواند با جذب گردشگران داخلی وخارجی درآمد واشتغال زایی خوبی را نصیب مردم نماید .

غار شگفت انگیز کتله خور:

شهر گرماب در بردارنده یکی از زیباترین غارهای جهان بنام غار کتله خور است که در ۱۶۵ کیلومتری جنوب غربی زنجان و ۸۵ کیلومتری شهر قیدار واقع شده است.

عملیات اجرائی غار از سال ۱۳۷۲ شروع و هم اکنون مجهز به امکاناتی همچــــون سوئیتهای اقامتی، سالن بزرگ انتظار ، کافی شاپ، غرفه های عرضه صنایع دستی و... و دیگر امکانات رفــاهی می باشد. شهرستان خدابنده با داشتن تاریخ کهن، دارای آثار و   ابنیۀ تاریخی و یا باستانی فراوان است. آثار تمدنی عصر نو سنگی در منطقه، از هزارۀ پنجم قبل از میلاد روشن و مشخص گردیده است که از دستمایه‌ های آن سفال‌های قرمز و نخودی رنگ منقوش به نقوش سمبلیک و پیچده‌ را می‌توان عنوان نمود، که معرفت کنونی ما قادر به تشخیص و درک پیام آن‌ها نیست. کاشی‌هـــای مطلی از تپۀ نور و سفال سلطان آبادی بسیار جالب از تپۀ نور آباد خدابنده مؤید رونق اقتصادی، فرهنگی و هنری منطقه در قرن هفتم و هشتم هجری می‌باشد. بقعه حضرت قیدار نبی (ع)، مسجد جامع خدابنده، آثار قدیمی بازار یا پناهگاه زیر زمین مفصل بنام دیزالیج، قزل تپه که آثار قدیمی در زیر آن موجود است.

دی ان ان